Selasa, Jun 21, 2011

Pengecas Solar



Suatu masa dahulu, telefon bimbit merupakan aksesori kepada sesetengah golongan berada, tetapi kini ia telah menjadi keperluan asas bukan sahaja kepada golongan yang bekerja, tetapi juga kepada golongan pelajar. Keperluan berkomunikasi telah menjadi satu kemestian masyarkat pada zaman serba moden ini untuk bertanya atau menyebarkan berita serta maklumat. Peningkatan penggunaan telefon bimbit ini juga adalah kesan daripada keputusan syarikat-syarikat yang menghasilkan produk telefon bimbit seperti Motorola, Nokia, Ericsson, Siemens dan Samsung menjual produk mereka dengan harga yang mampu dibeli oleh pengguna dari pelbagai lapisan timur.

Telefon bimbit menggunakan bateri yang boleh dicas sebagai sumber kuasanya. Namun, kandungan cas di dalam bateri akan berkurangan apabila telefon tersebut digunakan. Oleh itu, bateri perlu dicas semula agar ia dapat berfungsi seperti biasa. Kaedah mengecas yang biasa digunakan adalah menggunakan bekalan tenaga elektrik daripada TNB iaitu 240V arus ulang alik (AU). Voltan yang tinggi ini akan diturunkan kepada 5V hingga 8V bergantung kepada kapasiti dan had voltan maksimum bateri yang dicas. Kaedah ini sememangnya telah terbukti dapat mengecas bateri telefon bimbit dengan berkesan tetapi masalah akan mula timbul jika bekalan elektrik tiada dan telefon bimbit diperlukan pada masa-masa kecemasan.

Selain itu, apabila kita membandingkan nilai voltan bekalan elektrik antara setiap negara di dunia, terdapat sesetengah negara yang membekalkan tenaga elektrik yang berbeza kepada penduduknya. Seperti di Malaysia, pembekal tenaga elektrik tunggal iaitu TNB membekalkan 240V, 50Hz frekuensi kepada penduduk Malaysia. Berbeza dengan Amerika Syarikat, bekalan tenaga elektrik mereka ialah 11kV, berfrekuensi 60Hz. Perkara ini tidaklah menimbulkan masalah kepada penduduk negara masing-masing tetapi bayangkan jika anda adalah penduduk Malaysia dan anda perlu ke Amerika Syarikat atas sebab-sebab tertentu. Walaupun telefon bimbit dilengkapi dengan servis perantauan, sudah pasti ianya tidak dapat digunakan jika bateri telefon tersebut kehabisan cas. Jadi, penggunaan pengecas telefon yang biasa digunakan adalah tidak praktikal kerana voltan yang dibekalkan untuk setiap negara adalah berbeza antara satu sama lain.

Bagi mengatasi masalah-masalah tadi, kita perlu mencari alternatif lain untuk menghasilkan bekalan kuasa elektrik seperti menggunakan kuasa solar. Kaedah ini amat sesuai digunakan di negara-negara berhampiran garisan khatulistiwa seperti Malaysia, Brunei, Singapura, Indonesia dan China. Kehadiaran cahaya matahari yang agak konsisten sepanjang tahun mampu menjana tenaga elektrik dengan berkesan. Bagi Negara-negara di Eropah yang mengalami perubahan musim, pengecas ini masih lagi boleh digunakan semasa musim panas dan musim bunga.

Selain itu, pengecas suria yang hendak dibina perlulah kecil supaya ia mudah dibawa dan diletakkan di mana-mana seperti diatas kereta, di dalam hutan semasa berkhemah atau di tepi laut semasa berkelah. Dalam lain perkataan, di mana ada cahaya, di situ ada kuasa elektrik.

Sumber – Mohd Fatwi Nadwi B. Mohd Fauzi (UTMM)

0 ulasan:

Catat Ulasan