Jumaat, Jun 10, 2011

Skrin OLED : Tahan Diketuk Tukul Besi


Jika anda perasan, sudah banyak smartphone yang menggunakan teknologi OLED iaitu organic light-emitting diode yang nipis dan tahan lasak. OLED merupakan satu Diod pemancar cahaya (LED) dimana lapisan electroluminescent yang terdiri dari sebatian organik akan memancarkan cahaya apabila terdapat respons dari arus elektrik. Sebatian tersebut adalah semikonduktor organik.

OLED mempunyai ketahanan yang tinggi dan diketahui adalah fleksibel dan boleh di lenturkan tidak seperti skrin LCD (Liquid crystal display) yang boleh pecah jika dilenturkan. LCD juga boleh pecah jika dijatuhkan pada ketinggian yang lebih dari spesifikasi yang ditetapkan.

Beberapa ujian telah dijalankan oleh sesetengah pihak untuk menguji ketahanan sebenar skrin OLED ini. Ternyata ianya memang tahan dan tak lut diketuk tukul. Jika terdapat calar tu memang normal. Cuma disini nak dikatakan yang skrin OLED ini masih boleh berfungsi dengan jayanya walaupun diketuk tukul berkali-kali.



OLED juga lebih nipis dari LCD membolehkan komputer atau gajet yang lebih nipis dapat dihasilkan. Antara pengeluar gajet yang mula menggunakan OLED adalah Samsung yang telah meningkatkan keupayaan OLED dengan teknologi mereka yang dipanggil Super AMOLED. Selain itu juga, Motorola telah mengimpliment teknologi ini pada smartfon mereka. Tidak ketinggalan juga HTC, Sony Ericsson dan Nokia.





Sumber - selangor2u.com

1 ulasan:

Unknown berkata...



A licensed Loan Lender, We offer Affordable Loan at 3% interest rate available for local and international borrowers, Are you seriously interested in getting a genuine Loan without stress? Do you need this Loan for business and to clear your bills? Then send us an email now for more details via:(majidvijahlending@gmail.com)

LOAN APPLICATION FORM.

(1)Full Name:
(2)Country:
(3)State:
(4)Address:
(5)Sex:
(6)Occupation:
(7)Amount needed:
(8)Loan duration:
(9)Loan purpose:
(10)Telephone

Email Us:(majidvijahlending@gmail.com)

Catat Ulasan